Proč se aquaponii v Evropě moc nedaří?

03.11.2021

V letošním roce se začalo v ČR mluvit o aquaponii díky několika velkým projektům. Díky tomu se na nás obrátilo několik médií s otázkami, proč se aquaponii nedaří i v Evropě a proč jsou projekty investičně nezajímavé pro velké hráče, jako jsou investiční skupiny. My jsme se na základě těchto otázek rozhodli založit tento blog, kde se budeme snažit na to nejzákladnější odpovídat.

Proč tedy aquaponie v Evropě nevzniká tolik jako například hydroponie?

Je to hlavně kvůli dotační politice jednotlivých vlád zemí, které zeleninu vyvážejí. Například zemědělec v Belgii dostane dotaci 50% na salát, který vyveze za hranice. Vypěstuje tedy salát za stejnou cenu jako zemědělec český, ale může ho prodat do ČR za 50% nižší cenu než zemědělec český. A na to samozřejmě různé Kauflandy slyší a kupují levnější produkty.

Proto v okolních zemích rostou hydroponické farmy, které potom dodávají zeleninu bez chuti do ČR a do států východní Evropy.

Takže farmy vznikají, jen ne Aquaponické?

V ČR ve vládě není nikdo, kdo by si aquaponii přál a pomohl jí prosadit. Ministr zemědělství pan Toman patří k hlavním protagonistům klasického zemědělství a má vlastní zájmy a majetkové propojení s největšími rybníkáři v ČR. Nejen že o aquaponii nechce slyšet, ale také jí nesnáší. Kdo by chtěl podporovat někoho, kdo vychová za rok na ploše 100m2 tolik ryb, co rybníkáři v rybníku o velikosti 8ha?

Takže vláda řeší spíše vlastní zájmy?

Náš premiér Babiš vlastní firmu, která vyrábí chemická hnojiva pro hydroponické farmy...... . Zde je vlastní zájem patrný, proč nepodporovat pěstování bez chemie.

A Evropská Unie?

Evropská unie nezná pojem aquaponie. Nemá pro něj přiděleno číslo, na základě čehož můžete žádat o podporu a dotaci...

V ČR ale farmy vznikají, nebo ne?

V ČR nyní vyšlo několik článků, kde se píše že farmy nejsou rentabilní a investoři tomu moc nevěří. Zatím je to tak, že je to vysoce ztrátové pro firmy, které mají špatně nastavenou finanční strategii. Jsou tady firmy které vybírají na stavbu farem peníze, ale farmu několikanásobně předraží a aby vrátili peníze, musí produkty prodávat až 5x dráž, než je průměr. České velkoobchody samozřejmě o takovou produkci nemají zájem, neboť kupují levnější zeleninu z ciziny a také, protože prohlédli tuto finanční strategii, nemají zájem podporovat tyto firmy a zapojit se do nevyhnutelného pádu těchto firem.

Je zde ale firma v Přáslavicích, která funguje

Ta firma funguje, ale v červených číslech. Zároveň se nedozvíte, že celou farmu zaplatili daňový poplatníci, neboť jí zaplatil TAČR na základě dotace na výzkum. Pomáhali jsme ( naši zaměstnanci ) zajistit odbornou stránku věci při žádosti. Takže kdyby aquaponii firma z Přáslavic stavěla za své peníze, byla by ještě v horších číslech. A to je právě kvůli tomu, že se farmy předražují a to nejen pro investory, ale také pro dotace na výzkum. Pak se musí produkty prodávat draze a nikdo je nechce.


Kolik vyjde stavba takové farmy ve skleníku cca 2000m2

Když je to stavba na zelené ploše s kompletní technologií a SMART systémem a dálkovým sledováním a ovládáním, jsme někde na 40mil. A to se bavíme o super systému v perfektním provedení. Konkurence to ale nabízí o 400% dráž a to je neudržitelné. Investoři to zaplatí, firma která to staví vydělá ohromné peníze a za rok, za dva, děj se vůle boží. 

Takže v tuto chvíli jsou projekty prodělečné?

Tyto předražené projekty ano. Stačí se zeptat na účetnictví. Chtějte vidět kolik toho firmy prodali, sledujte jejich tiskové zprávy z minulých let, kde popisují kolik toho následný rok v určitém projektu prodají a pak zjistíte realitu. Tyto firmy se budou vymlouvat na výzkum atd, ale tyto firmy nejsou Elon Musk, nevrací výdělky do výzkumu. Je to jen mašina na peníze, které je potřeba z investorů dostat. Nic víc. Hlavně investoři půjčují peníze proto, aby se jim vrátili a vydělali. Nedělají to z jiného důvodu. Takže když firma postaví předraženou farmu, neprodá produkty a další peníze od investorů nejsou, přichází neodvratný konec, jako u každého letadla.

Co se týká projektů standartních, zde je potřeba mít dobrého partnera který zná trh, může vás nasměrovat atd. my máme jako partnera jednu z největších firem obchodujících s ovocem a zeleninou a také s největší evropskou firmou na výrobu léčiv. Ryby prodáváme hlavně do Německa. Naši partneři nám pomáhají vybírat produkty do farem které potřebují a vykupují je od nás za udržitelnou cenu. Návratnost takové farmy je max 5 let, i když prodáme salát za 8,-Kč a kedlubnu za 9,-Kč. Salát za 25,-Kč je neprodejný.